Ramadan – Vi kan nå det endnu…

ramadan-wallpaper-blue

Allahs Sendebud ﷺ sagde, som en del af en længere hadith:

»… Ved Allah! Jeg frygter ikke for jer, at I skal sidestille nogen med Allah efter mig, men jeg frygter for jer, at I skal strides om verdenens rigdomme« (al-Bukhari, Muslim m.fl.).

Ramadanmåneden er snart over os; husk at tilbedelse ikke kun er bøn og faste, men også omfatter godhed, velgørenhed og velvilje overfor andre. I stedet har vi travlt med at løbe efter verdenen, og undskylder det med, at det er for vores og vores families overlevelse. Er det virkelig kun et middel eller er det efterhånden blevet til et mål i sig selv, for hvilket vi strides med hinanden og bekæmper hinanden?

Tilbedelse er ikke kun bøn og faste, men skal forbedres igennem fordybelse og refleksion, og en stræben efter at opnå mere oprigtighed og renhed i sin overbevisning – hvis der ikke er kvalitet i vores tilbedelse, så opnås ikke dens forbedrende og gode varige effekt, som den bør have på os.

Praktisk set handler det bl.a. om at bekæmpe sine lyster og impulser, og overgive sig til en højere moral samt stræbe efter at udrydde negative egenskaber og ondskaber i sig selv, så det nytter ikke noget at tilbringe dagen med at undlade tilladte madvarer (ved at faste), for så at gå rundt og begå forbudte handlinger, skade andre eller gøre oprør mod sin Nådefulde og Barmhjertige Herre.

At opnå tilgivelse er det mindste, måske endda det letteste; meningen kære menneske, er at du kommer ud på den anden side, som et bedre menneske, med et styrket forhold til din Herre og Hans Elskede ﷺ; at dine omgivelser mærker en forskel i din adfærd, og din sjæl mærker en oplysning; dén slags, der kommer igennem fravalg af ondhed og ved udbredelse af godhed i alle aspekter af dit liv.

Så tænk dig om og spild ikke tiden. Lad den fysiske svækkelse om dagen styrke din indetrængte og fængslede sjæl.

Tag fra din krop og giv til din ånd. Medicinen kan være hård, men dens virkning vil føre til bedring i såvel sjældens som kroppens tilstand.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s